Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Nära döden upplevelse och ambulanstur!

Av Saturnus - 23 november 2009 22:02

Helgen har varit fullspäckad som vanligt och vad toppar lilla jag med? Jo en resa till akuten med ambulans! Inte så trevligt men det var det jag gjorde! Sitter och ska titta på handbollsmatch med mina småttingar. Helt plötsligt mår jag piss och det bara rusar i kroppen och huvudet håller på att sprängas (känns det som). En som sitter bredvid mig tar min puls och säger att hon inte hittar pulsen. Tror ni att jag blir lugn då? Jag är dock helt medveten om vad som händer hela tiden. De säger att jag är kritvit  i ansiktet. Jag blir mer och mer nervös. Sen känner jag hur hjärtat börjar banka som bara den! Ett bra tecken för min del för jag trodde ju att hjärtat stannat!

Jag läggs ner på en bänk och börjar andas djupa andetag. De pratar med mig och jag pratar med dem. En ambulans har blivit kallad. Jag ligger ner och skakar som bara den. I mitt huvud har det börjar ringa en klocka att det kan vara panikångest och jag börja bli lite lugnare. Andas lugnare men skakar fortfarande som jag vet inte vad!

Jag blir ganska lugn och vill sätta mig upp. Då kommer ambulanskillarna! De vill naturligtvis att jag ska följa med och jag går själv till ambulansen och vi åker in till akuten. Väl där är jag relativt lugn. Jag blir inlagd på ett rum där de tar mitt blodtryck och syresätting. Blodtrycket var skyhögt.  Ekg tas också och jag skakar fortfarande och kan inte slappna av. De säger till mig att jag ska ligga ensam och vänta på att läkaren kommer. Jag vill inte vara ensam för då blir det bara jobbigare så jag får sitta i väntrummet. Jag lugnar ner mig ännu mer. Fryser och skakar men är relativt lugn. Jag tänker på barnen som jag varit tvungen att lämna hos en bekant. Min man kommer en sväng och pratar med mig. Han jobbade och kunde inte komma ifrån. Allt börjar lugna sig. Jag väntar på doktorn. Det tar en lång stund innan jag får träffa henne! Flera timmar! Jag är trött, hungrig och fryser. Min man kommer igen! Skönt! Skickar sedan hem honom till barnen! Till slut träffar jag doktorn som lyssnarpå hjärta och lungor och berättar om ekg:t. Inget fel på mig. Blodtrycket var högt pga min panikångest. Hon berättade också om puls. Jag sa att jag harlåg puls och hon berättade hur en låg puls ibland orsakar hjärtklappning och att det kan skapa oro i kroppen och att det kan utlösa en panikångest. Jag var ju helt lugn precis innan. Jag vet inte vad det var som utlöste det hela men det var nog det värsta jag varit med om i hela mitt liv.


NU är jag bättre men känslan och rädlsan finns kvar. Jag har en resa framför mig där jag måste lära mig känna igen signaler i min kropp och förstå vad det är. Jag måste också sluta ränna runt överallt och att säga nej! Jag behöver inte vara med överallt och ha kontroll på allt. Så är det bara. Jag vet att det kommer att vara svårt för mig men för min egen skull måste jag ta det lugnt!


Det var min korta historia för idag.

Jag vill säga till er alla ta hand om er och era närmaste. Låt dem inte stressa för mycket utan hjälp till och till er som bara rusar på: Stanna upp innan ni hamnar i min situation.


Kramisar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Saturnus - 3 februari 2010 21:59

Ja det har jag lyckats med under tre dagar ! Jag är nöjd med att ha börjat äta lunch och det känns mycket bra! Jag har ochså fått in en lust att promenera till jobbet. Visserligen är det lite jobbigt när man tittar ut och det är halvstorm men jag har...

Av Saturnus - 2 februari 2010 21:14

har inte varit duktig och skrivit som jag hade tänkt. OOOOHH! hAR NU STARTAT MED ISO-DIETEN. eLLER SKA FÖRSÖKA HÅLLA MIG TILL DET TÄNKET SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT. Mitt stora problem enligt min hälsoutvecklare är att jag inte äter regelbundet så det måst...

Av Saturnus - 20 januari 2010 17:32

Har inte mått helt hundra som ni vet. Har inte hunnit med att sitta här vid datorn och skriva heller. Jag har verkligen fokuserat på att må bättre och det har jag gjort. Mått bättre alltså! Jag har en del saker kvar att ta tag i men jag ser framåt. I...

Av Saturnus - 9 januari 2010 00:08

Ja nu har jag varit hos naprapaten och han var verkligen bra! Han hittade två kotor som inte var på rätt plats och dessa korrigerade han och han utförde en del ritualer. På måndag ska jag tillbaka för en omgång till. Det känns bra! I torsdags började...

Av Saturnus - 3 januari 2010 23:27

Kvällen bestod av småätande! Jag blir så arg på mig själv! Min make kör taxi inatt och det är inte så roligt för då drabbas jag av mina begär av allt möjligt. Det är bara att kämpa vidare! Ska alldeles strax gå och lägga mig för jag är trött! Men imo...

Ovido - Quiz & Flashcards